Pociągi w Kirgistanie. Historia, bilety, połączenia

WIĘCEJ Z TEJ KATEGORII

Pociągi w Kirgistanie to prawdziwa gratka dla hipsterów. Kraj posiada najkrótszą sieć dróg żelaznych z wszystkich krajów byłego ZSRR.

Uczciwie przyznamy — nie jechaliśmy pociągiem w Kirgistanie, bo aż takimi fanatykami kolei nie jesteśmy. Próbowaliśmy przetransportować się z Biszkeku do Tokmoku, ale jest tylko jeden kurs dziennie, o niepasującej nam porze. Mimo wszystko zerknijcie w informacje, które udało się nam zebrać na temat pociągów w Kirgistanie, bo może jednak ktoś będzie na tyle zdeterminowany, żeby z nich skorzystać.

Historia kolei w Kirgistanie

Powstanie sieci kolejowej w Kirgistanie sięga początków XX wieku i jest związane z budową Kolei Środkowoazjatyckiej, o której pisaliśmy w tekście na temat pociągów w Uzbekistanie i Turkmenistanie. Rozrastające się imperium rosyjskie potrzebowało połączenia z nowymi ziemiami, aby efektywniej eksploatować pola bawełny. Najpierw powstała sieć torów w dzisiejszym Turkmenistanie i Uzbekistanie, potem wybudowano nitkę do Orenburga, która połączyła Rosję z jej terenami w Azji Środkowej.

Równolegle Kolej Środkowoazjatycka rozrastała się na Wschód, pojawiając w Tadżykistanie i Kirgistanie, aby połączyć kopalnię węgla w Kyzyłkyja z Ferganą, a potem Andiżan z Dżalalabadem. Ten ostatni uzyskał też połączenie z Osz (przecinające dzisiejsze ziemie uzbeckie). Kolej na południu kraju miała przede wszystkim charakter towarowy.

Jeśli chodzi o północ Kirgistanu, to rozwój kolei przecinającej kraj ze wschodu na zachód, był ściśle związany z ideą połączenia Azji Środkowej z Syberią. W latach 1913-1931 zbudowano linię Turkiestańsko-Syberyjską (Szymkent — Taraz — Szu — Ałmaty — Aktogaj — Semej — Barnauł) i postanowiono podłączyć do niej także Kirgistan.

Pociągi w Kirgistanie
Kolej Turkiestańsko-Syberyjska, źródło: wikipedia.

Prace nad przyłączeniem Kirgistanu do Turksibu przyspieszyły w 1924 roku. Tory kładli specjaliści z całego ZSRR. W szczycie prac, latem, na budowie uwijało się nawet 2300 osób. W lipcu oddano do użytku odcinek Aulije Ata (dzisiejszy Taraz) — Kajyngdy. Równolegle budowano odcinek z Biszkeku do Kajyngdy, dzięki czemu 8 sierpnia 1924 r. na stację Piszpek (ówczesna nazwa Biszkeku) wjechał z wielką pompą pociąg pasażerski. Podróżowali nim partyjni notable, na placu dworcowym urządzono wiec i odczytano list gratulacyjny od Feliksa Dzierżyńskiego.

Zaraz potem rozpoczęto budowę linii z Biszkeku do Tokmoku i z Biszkeku do Rybacze (Bałykczy) nad brzegiem jeziora Issyk-Kul, którą ukończono w 1950 roku. Obecnie kirgiska sieć kolejowa ma 424,6 km i jest najkrótszym systemem kolejowym w byłym ZSRR. Jej rozwój hamowany jest przez górski krajobraz Kirgistanu i brak funduszy. W 2022 r. rozpoczęto prace nad przedłużeniem o 186 km północnej linii z Bałykczy do Karakeche, gdzie jest kopalnia.

Być może już w tym roku ruszy budowa linii Chiny — Kirgistan — Uzbekistan i kraj stanie ważnym punktem tranzytowym na szlaku handlowym, łączącym Daleki Wschód z Europą.

Pociągi w Kirgistanie
Aktualna sieć połączeń. Źródło: dlca.logcluster.org

Pociągi w Kirgistanie — aktualne połączenia

Szczupłość systemu kolejowego narzuca ograniczenia i w tej chwili przewozy pasażerskie odbywają się na północnych odcinkach. Tym samym koleją przejechać możemy na trasach:

  • Biszkek I — Tokmok (wyjazd godz. 17:20, przyjazd godz. 19:35)
  • Tokmok — Biszkek I (wyjazd godz. 5:05, przyjazd godz. 7:21)

Cena biletu: 56 somów (około 2,8 zł)

  • Biszkek II — Kajyngdy (wyjazd godz. 17:41, przyjazd godz. 20:06)
  • Kajyngdy — Biszkek II (wyjazd godz. 5:07, przyjazd godz. 7:32)

Cena biletu: 56 somów (około 2,8 zł)

W sezonie turystycznym uruchamiane jest kolejne połączenie Biszkek I — Bałykczy, ale to już dla prawdziwych fanów kolei, bo pociąg jedzie pięć godzin, czyli dwa razy dłużej niż samochód. Dodać należy, że to ponoć piękna trasa. Jeśli ktoś z Was jechał — podzielcie się swoimi wrażeniami. Aha, bilety na pociągi w Kirgistanie są do kupienia tylko w kasach naziemnych!

Pociągi międzynarodowe

Z Biszkeku możemy dostać się do Rosji i Kazachstanu. Do Rosji pojedziemy na trasach:

Jeśli chodzi o Uzbekistan, to południowe odcinki sieci kolejowej umożliwiają połączenie np. z siecią uzbecką lub przejazd Osz — Dżalalabad (przez Uzbekistan). Jednak od 2010 roku i po zmianach politycznych w Kirgistanie, zawieszono te połączenia. Wydawałoby się, że od 2019 nastąpi zmiana, bo uruchomiono sezonowe połączenie Taszkent — Bałykczy, ale pandemia koronawirusa, szybko je unieruchomiła i pociąg nie wrócił na swoją trasę. Zobaczymy, czy wydarzy się to w nadchodzącym sezonie turystycznym.

Pociągi w Kirgistanie. Wczoraj i dziś

OSTATNIE ARTYKUŁY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj