Niemal dwie dekady czekaliśmy na możliwość przekroczenia pociągiem granicy ukraińsko-rumuńskiej.
Po 17 latach wyjechał na tory pociąg z Ukrainy do Rumunii na trasie Rachów – Valea Vișeului. Uruchomienie połączenia było możliwe dzięki współpracy obu krajów, bo na funkcjonującej linii należało przeprowadzić remonty. Ukraina zakończyła prace na 20-kilometrowym odcinku, na którym znajduje się aż 12 mostów, już w sierpniu 2022 roku. Rumunom zajęło cztery miesiące. Ostatecznie, 18 stycznia, na trasę wyruszył pierwszy skład.
Bilety na pociąg Ukraina-Rumunia
„Maramurski Ekspress” łączący Ukrainę i Rumunię będzie kursował dwa razy dziennie. Z Rachowa wyjedziemy o godz. 6.10 i 14.10 i dotrzemy na miejsce odpowiednio: o godz. 7:45 i godz. 15.45. Z Valea Vișeului pociągi odjadą o 11:45 i 18:15 i dotrą do Rachowa o 12:20 i 18:50. Bilety w obie strony możemy kupić na stronie ukraińskiego przewoźnika. Za przejazd w drugiej klasie zapłacimy 181 hrywien (około 21,5 zł), w pierwszej 300 hrywien (35,50 zł).
Żeby było ciekawiej, to Ukrzaliznytsia dołożyła połączenie ze Lwowa do Rachowa, dzięki czemu płynnie możemy się przesiąść. Pociąg ze Lwowa wyjeżdża o godz. 7 i dociera do Rachowa o godz. 13.20, w odwrotnym kierunku skład wyrusza z Rachowa o godz. 14.34 i dociera do Lwowa o godz. 20:50.
Dalej w głąb Rumunii
Rumuni także skomunikowali „Maramurski Ekspress” z połączeniami w głąb kraju. O godz. 17:16 możemy ruszyć do Bukaresztu (przyjazd 6:35 rano) lub do przez Kluż-Napoki. Tu również skład wyrusza o godz. 17.16. W obu przypadkach powroty skomunikowane są z pociągami do Ukrainy.
Jednym z głównych powodów uruchomienia połączenia była chęć ożywienia regionu po obu stronach granicy. W Rumunii w Okręgu Maramuresz mieszka około 30 tys. Ukraińców. Po wybuchu wojny Ukraińcy stracili także możliwość latania z własnego kraju. W Kluż-Napoce jest dobrze funkcjonujący port lotniczy, brama do krajów i miast w Unii Europejskiej.
Pociąg Ukraina-Rumunia będzie miał także niewątpliwy walor turystyczny, bo jego trasa przebiega przez malownicze rezerwaty przyrody w Karpatach. Część regionu, który przecina linia kolejowa, jest wpisana na Listę światowego dziedzictwa kulturalnego i dziedzictwa naturalnego pod hasłem „Pradawne i pierwotne lasy bukowe Karpat i innych regionów Europy”. O obiektach z tej listy na Ukrainie i w krajach byłego ZSRR możecie poczytać tutaj.
Poniżej możecie zerknąć na relację wideo z inaugurujących przejazdów:
It was an honor to have Orest Klympush as the loco driver for this first train. He was the first Minister of transport of Ukraine back in 1992-1994. He is 81 now, but full of energy and strongly supporting the development of Ukrainian railways. He’s a legend. pic.twitter.com/RVKrKNBEF5
— Alexander Kamyshin (@AKamyshin) January 17, 2023